Stel jezelf eens voor dat je in het bos loopt met een rugzak om. Je hoort de vogels fluiten en de geur van het bos omringt je terwijl je de zon door de bladeren heen ziet schijnen. Je loopt steeds verder het pad af het bos in, totdat je op een open stuk bij een waterput komt. Je stopt bij de waterput en doet je rugzak af. In jouw rugzak heb je alles meegenomen dat je wilt loslaten. Je kijkt over de rand van de waterput en maakt je rugzak open. Eén voor één haal je ‘de dingen’ uit je rugzak en gooi je ze in de waterput. Je kijkt ze na totdat ze verdwijnen en jouw rugzak leeg is. Je kijkt nog even naar de diepte in de put en neemt rustig adem. Je gaat even naast de waterput zitten. Als het voor jou goed voelt neem je voor de laatste keer afscheid van de waterput en loop je hetzelfde pad weer terug, in jouw eigen tempo, het bos uit en doe je langzaam je ogen weer open. 

Hoe voelde dat? Kon je er iets mee? Het is natuurlijk interessant wat ik allemaal in mijn vorige blog schreef over wat loslaten is, maar hoe ga je nu verder? Het heeft je vast al inzichten gegeven om mee aan de slag te gaan, maar wat als je deze inzichten nu nog eens kunt verrijken met  praktische oefeningen in hoe je dat nu eigenlijk doet, dat loslaten.

In dit blog deel ik graag  een aantal oefeningen om te kunnen leren loslaten zodat jij voor jezelf al aan de slag kunt. 

 

Leven vanuit vertrouwen om te kunnen loslaten

Er zijn veel manieren om te kunnen loslaten. De belangrijkste stap bij loslaten is dat je leert herkennen wanneer je ‘vast’ zit in iets. En, dat je je voordeel kan halen uit het loslaten van hetgeen waarin je vast zit. Dus, dat je niet leeft vanuit angst maar vanuit vertrouwen. Ben ook een beetje lief voor jezelf en accepteer dat loslaten een proces is. 

Mocht je ego je keer op keer overmatig hetzelfde riedeltje laten beredeneren, zeg dan tegen jezelf: “Ik vergeef mezelf dat ik boos, verdrietig (of welke emotie ook) werd, ik kies nu voor liefde”. Doe dit een paar keer en merk wat het in je lichaam en met je doet. 

Stop het malen in je hoofd door bijvoorbeeld piano te spelen, keihard mee te zingen met je favoriete nummer, ga een ingewikkelde kruiswoordpuzzel op lossen, ga lekker wandelen of een partijtje tennis spelen. Schrijf jouw “afleiding suggesties” op, zodat je meteen weet wat je kunt doen om je uit een negatieve bui te bevrijden. Wat ook helpt, is dat je deze suggesties bijvoorbeeld op de spiegel in de badkamer plakt zodat je niet vergeet waar je deze suggesties kunt vinden. 

Oefeningen om te kunnen loslaten 

Verwacht geen direct antwoord op de vraag: “loslaten, hoe doe je dat?”, maar meer een duw in de goede richting. Een aantal concrete oefeningen om mee aan de slag te gaan. Ik raad je aan om te kijken en te proberen welke het beste bij jou past/passen en ga daarmee aan de slag. Want, wat voor de een werkt, kan voor de ander misschien niet zo goed werken. Doe dezelfde oefening desnoods een aantal keren als het niet gelijk de eerste keer helemaal heeft geholpen. 

Oefeningen:

  1. Laat de gedachten/gevoelens onder de douche, in het zwembad of in je bubbelbad letterlijk van je af stromen. Zie hoe ze verdwijnen in het putje en voel je schoon en licht. Water heeft letterlijk fysiek reinigende eigenschappen, maar ook op energetisch gebied verricht het wonderen. Daarnaast bestaat elke gedachte of elk gevoel uit trillingen en energie.
  2. Vraag jezelf af: Wat heb ik aan deze gedachte/dit gevoel? Helpt het me verder? Wat levert het mij op? Als het niets positiefs is, kun je de gedachten makkelijker loslaten. Het brengt je uiteindelijk namelijk niets goeds.
  3. Verzet de gedachten die je probeert los te laten. Denk aan iets leuks, ga naar buiten, onderneem iets nieuws, ga iets doen dat je prikkelt. Wees opmerkzaam. Herken het als zo’n negatieve gedachte de kop op steekt, maar blijf er niet in hangen. Elimineer het bij de wortel.
  4. Doe een visualisatie oefening, zoals hierboven in het bos.

     

Loslaten zodat je jezelf niet afsluit voor positiviteit

Hoe kun je leren loslaten zodat je jezelf niet afsluit voor positieve gebeurtenissen? Door gevoelens, die je liever weg zou stoppen, juist te omarmen en aandacht te geven. Pfff, klinkt lastig en eng hé? Maar pas op, duik er niet tot in het oneindige in. Besteed er beperkte tijd aan die je van te voren met jezelf afspreekt, bijvoorbeeld een kwartier of een half uur. Benut deze tijd nuttig. Schiet niet in de slachtofferrol, want daarmee vul je gerust een half leven zonder dat je ook maar één stap verder komt. Besteed je geplande zogenoemde loslaat-tijd effectief om erachter te komen hoe je je emotionele wond kunt genezen. Hoe je dat doet? Probeer de onderstaande aanpak eens uit. 

 

Stel jezelf onderzoeksvragen

Kijk niet als slachtoffer naar je emoties, maar als een ware detective. En stel jezelf de volgende onderzoeksvragen:

  • Welke emotie neemt de overhand?
  • Welk feit (géén aannames!) raakt me het allermeest?
  • Wat zegt dat over mij?
  • Wat zou ik tegen een kind zeggen als die hiermee zou zitten?

Stel je bent boos, omdat iemand een kwetsende opmerking over je gewicht maakte.

Wat zegt dat over jou? Betekent het dat jij dat ook vindt? Het is de mening van slechts één persoon en jij bepaalt of je je daardoor laat beïnvloeden? Hoe zou je een kind kalmeren dat boos of verdrietig is, omdat iemand zei dat hij dik is? Wat zou je zeggen? Datzelfde kun je ook tegen jezelf zeggen. 

Als je je bewust wordt van de kern van de pijn, geef je het objectieve aandacht – zonder het te bagatelliseren of het te overdrijven. Erken de pijn, en kijk er gewoon naar zoals het is. Je hoeft het niet ‘beter’ te maken of te veranderen. Accepteer de pijn zoals deze is, met rustige aandacht. Je zult merken dat het rotgevoel dan vrijwel meteen afneemt. Met andere woorden: je laat het daadwerkelijk los omdat je er niet tegen vecht en er geen energie in steekt.

 

Oefening: de zeepbel

Deze laatste oefening heeft betrekking tot emoties die moeilijk van je af te schudden zijn. Want emoties waarmee je jezelf identificeert, die als het ware in je binnenste zitten te koken en te gisten, ervaar je als zeer intens en zijn moeilijk om van je af te schudden. Ze zijn dan een onderdeel van jou als persoon. Voorbeelden van deze emoties zijn: 

  • Ik ben gefrustreerd!
  • Ik ben bang!
  • Ik ben geïrriteerd!
  • Ik ben woest!
  • Ik ben verdrietig!
  • Ik ben in paniek!

Denkbeeldig afstand nemen van emoties, maakt dat je er ook gevoelsmatig makkelijker afstand van kunt nemen. Plaats emoties bijvoorbeeld in een denkbeeldige zeepbel, dus buiten jezelf, zodat ze minder invloed op je gemoed hebben. Dus: 

  • Boosheid;
  • Frustraties;
  • Angst;
  • Irritatie;
  • Woede;
  • Verdriet.

Neem de volgende stappen voor deze ‘loslaten oefening’: 

  • Stap 1: Neem eerst je eigen emoties waar. Voel je woede, frustraties, angst, jaloezie, verdriet of gevoelens van wrok? Realiseer je dat je deze gevoelens ervaart, maar dat je deze gevoelens niet bent. Je hébt gevoelens en emoties, maar je bént ze niet!
  • Stap 2: Om afstand te creëren, is het belangrijk om te bepalen hoe je aan je gevoelens refereert. Zeg niet tegen jezelf: ik ben boos / ik ben verdrietig. Maar zeg: ik voel woede / ik ervaar verdriet. Dit kleine verschil in self-talk helpt om ruimte te creëren tussen jou als persoon en de gevoelens die je ervaart.
  • Stap 3: Plaats de lastige emotie die je dwars zit in een denkbeeldige zeepbel. Stel je voor dat deze zeepbel ergens voor je in de lucht zweeft. Adem rustig in. Vervolgens laat je met elke uitademing de bel telkens een stukje verder wegzweven.
  • Stap 4: Met een denkbeeldige speld kun je in de zeepbel prikken en lost de emotie op in het niets. Poef! Hiermee is hij natuurlijk niet hocus pocus weg. Maar het is een manier om er meer afstand van te kunnen nemen.

Vragen?

Heb je vragen over loslaten of last van oude stukken pijn? Laat het mij weten, ik help je graag. Samen komen we to nieuwe inzichten zodat jij weer lekker in je vel zit. 

Schrijf je nu in voor de 1 op 1 coaching naar jouw mooiste leven

Bijna ingeschreven. Vul hier je naam en email in en krijg toegang tot de 1 op 1 coaching

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Schrijf je nu in voor de kickass workshop

Vul alvast onderstaande gegevens in en ontvang het definitieve inschrijfformulier per e-mail.

Je hebt je succesvol aangemeld!

Inschrijving groepstraining Imagine Your Life

Nog een paar stappen en je hebt je aangemeld voor deze gave groepstraining!

Je hebt je succesvol aangemeld!

Je hebt je succesvol ingeschreven. Check je mail! Ps wil je zeker weten dat je geen mail mist, voeg mij toe aan je adresboek.